Negombo

donderdag 26 juli 2012

De vismarkt en een boottochtje door het Hollands kanaal

Sri Lanka | 24/25-07 | 26-07 | 27-7 | 28-7 | 29-7 | 30-7 | 31-7 | 1-8 | 2-8 | 3-8 | 4-8 | 5/8-8 | >>

Zeezicht vanaf Camelot Beach Hotel in Negombo

Deze dag bezoeken we de vismarkt in Negombo en maken we een boottocht door het Hollands Kanaal. De vissersboten zijn de gehele nacht op zee en 's ochtends kun je ze zien binnenkomen.

Beachvolleyballveld aan het strand

Als ik om 07.15 uur opsta waait het hard, maar de zon schijnt en op het strand wordt er al getraind voor beachvolleyball. We ontbijten om 08.00 uur en om 08.30 uur staat Ranjith met de auto voor de deur.

Op de vismarkt

Vis ligt te drogen in de zon

We zijn weldra bij de kust en bij de plek waar de vismarkt is. Op grote kleden ligt de vangst van afgelopen nacht te drogen. De gedroogde vis wordt vooral gebruikt voor het maken van curry, een Aziatische lekkernij. Gezien de vele Huiskraaien die rondvliegen, vinden die dit ingediënt ook niet te versmaden.

Vissersboot

De vangst wordt door meerdere personen uit de boot gehaald, die allemaal meedelen in de opbrengst.

DE vis wordt verzameld in manden
Samen de vis sorteren en de opbrengst delen

Gedrogde platvis

Inktvis
Krabben
Garnalen
Zeekrabben

Een enthousaiste visverkoper

De vissers verkopen op deze grootste vismarkt van Sri Lanka hun vangsten van de afgelopen nacht. Om 12.00 uur is iedereen weg en om 16.00 uur varen ze al weer uit voor de volgende vangstronde. Een hard bestaan, maar het is de vissers niet aan te zien als ze enthousiast hun waar aanprijzen.

KOningskokosnoot

De "kingcoconut" is wat zoeter dan de groene kokosnoot en wordt daarom veel verkocht. De rode bol blijkt geen kokosnoot te zijn, maar een bromfietshelm!

Toren van het oude Nederlandse fort
De schoenzoolvis

Zilverreigers op een vissersboot

Er is nog een klein fort uit de Hollandse tijd, dat nu in gebruik is als gevangenis. Een vriendelijke, plaatselijke visser laat me een vis zien, waarvan de onderkant precies een schoenzool lijkt en een hele groep zilverreigers heeft een verlaten vissersboot ingenomen als uitkijkpost.

De Muturajawela boottocht

Hollands kanaal

De tweede activiteit van deze dag is een boottocht door het Hollands kanaal vanuit Muturajawela. Het kanaal is ooit door Hollanders gegraven om specerijen gemakkelijk te kunnen verschepen naar Colombo.

Gina bij het bureau voor eco-tourisme

Gina in een Tuc-Tuc

Kingcoconut bereiden

Lekker sapje

Omdat we nog even moeten wachten voordat we kunnen afvaren, krijgen we een kokosnoot aangeboden. De eigenaar snijdt eerst de kap eraf en we krijgen een rietje om de noot leeg te drinken. Erg lekker. Daarna slaat hij een stukje van de onderkant af en laat me die zien met de mededeling dat zij dat stukje als lepel gebruiken. Ik bekijk het stukje kokosnoot en gooi het achteloos weg als hij me de lege kokosnoot overhandigt. Stom van mij, want ik moet daarmee de kokosnoot uitlepelen. Ranjith en Gina liggen dubbel van het lachen en ik moet het de komende tijd erg vaak aanhoren ben ik bang!

De boot in.

Hollands kanaal

Om 11.00 uur varen we af voor een bijna twee uur durend boottochtje. Het is warm, maar lekker en rustig op het water. Wij hebben naast Ranjith gezelschap gekregen van een gids en een jongen die de boot bestuurt.

Stork-billed Kingfisher
Pied Kingfisher

White-throated Kingfisher

Common Kingfisher

De gids blijkt over een goed stel ogen te beschikken en al snel wijst hij ons op een Stork-billed Kingfisher, een ijsvogel met een hele grote bek. Daarna zien we een White-throated Kingfisher en later ontdek ik zelf een Pied Kingfisher. Het kanaal blijkt ook in trek bij gewone ijsvogels en één daarvan omcirkelen we met de boot zodat ik behoorlijk wat plaatjes kan maken. We horen dat er vier soorten voorkomen in dit gebied, dus die scoren we allemaal.

Landmonitor

Watermonitor

We zien vlak na elkaar een landmonitor en een watermonitor. Leguanen, die we van eerdere reizen naar Azië al kennen.

Kleine Aalscholver

We zien ook veel Indische dwergaalscholvers, die vrij algemeen zijn hier.

Halsband Parkiet
Black Drongo
Intermediate Egret

Purple Swamphen

Het houdt niet op met vogelsoorten. Ik voeg Rose-ringed Parakeet, Black Drongo, Intermediate Egret en Purple Swamphen aan mijn lijstje toe. Het lijkt wel een heuse vogelreis. Gelukkig vindt Gina het ook erg leuk, dus is het echt genieten.

Brahminy Kite
Little Cormorants

Lesser Whistling Duck

Een Brahminy Kite vliegt van verre langs en een Little Cormorant zit zijn vleugels te drogen. Op de Lesser Whistlings Ducks zijn de boeren niet zo gek, want die lusten net zo graag rijst als wij mensen.

Commom Kingfisher

Mangrovereiger

Op weg met het vee

We houden een korte pauze in een kreekje. Onze gids is weg van het vogelboek van Sri Lanka, want hij heeft zelf alleen maar een schrift met door hem zelf nagetekende vogels (overigens prima getekend!). Ik beloof hem het boek na afloop van de reis en als we weer terug varen zien we weer diverse vogels, waaronder een IJsvogel met een visje in zijn bek en een Mangrovereiger. Een autochtone vrouw is op weg langs het kanaal met haar vee een nieuw graasgebied.

Bij de monding naar zee in Negombo

Een karakteristieke vrachtwagen

Na afloop van de boottocht noteren we de naam van onze gids om hem het boek te kunnen sturen en geven hem en de stuurman een welverdiende fooi. We stoppen onderweg naar het hotel nog even aan de monding van de rivier voor een paar foto 's. Ranjith schiet een plaatje van ons, terwijl de visserscheepjes al weer klaar liggen voor de nachtelijke vangst. Een voor Sri Lanka karakteristieke vrachtwagen passert de brug waarop wij staan.

Hans leest
en ok Gina leest

Zonsondergang vanuit het Camelot Beach Hotel in Negombo

Bij het hotel aangekomen doen we eerst wat boodschappen in een winkeltje aan de overzijde. Voor een habbekrats slaan we vooral drinken in. We brengen de rest van de middag lezend en zonnend door en gaan pas als de zon laag staat naar onze kamer, maar niet nadat we van de zonsondergang hebben genoten.
We eten deze avond kippensoep vooraf, scheppen van het buffet van alles op onze borden en Gina neemt crême brullée na. Ze zegt dat het lekker is, maar haar lichaamstaal zegt me genoeg: het is geen succes. Om de camera op te laden trek ik de stekker van de TV uit het stopcontact, maar die is daarna niet meer erin te krijgen. Geen TV-kijken dus vanavond, maar dat is niet echt een probleem, want de Spelen zijn nog niet begonnen. We kijken terug op een heerlijke dag, met al meer vogelsoorten dan ik de gehele reis naar Indonesië scoorde.